تالار گفتگو

صفحه اصلی انجمن ها

سوالات متداول

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یک روش غیر تهاجمی می باشد که با استفاده از یک آهنربای بزرگ،امواج رادیویی وکامپیوتر اقدام به نمایش تصاویر دو یا سه بعدی می نماید.در این روش از اشعه X استفاده نمی شود و از سی تی اسکن در بسیاری از موارد دقیق تر وکم ضررتر اما پر هزینه تر می باشد.

صرع به ندرت منجر به عقب ماندگی ذهنی می شود و اغلب کودکان از نظر توانایی عقلی مشابه سایرین کودکان هستند و ضریب هوشی طبیعی دارند.اگر کودک صرعی دچار عقب ماندگی ذهنی هم باشد، می بایست مطالعات دقیقی از حیث بیماری زمینه ای به عمل آید.

خیر،تب و تشنج در حدود ۵ درصد کودکان رخ می دهد، سن شایع ۵ ماهگی تا ۵ سالگی می باشد و تشنج همراه با تب می باشد و معاینات عصبی نرمال است و هوش کودکان طبیعی می باشد، هرچند نیازمند پیگیری است اما پیش آگهی در صورت تشخیص صحیح عالی است.

۱- غذای معمولی در منزل صرف کرده باشد که به تثبیت قند خون کودک کمک خواهد نمود.
۲- در صورت توصیه پزشک چند ساعت قبل از نوار مغزی نخوابیده باشد.
۳- استحمام قبل از مراجعه به ویژه سر کودک باید تمیز باشد و عاری از چربی یا ژل باشد.
۴- کودکان بی قرار و شیرخوار ممکن است به داروهای آرامبخش به صورت خوراکی نیاز داشته باشند.
۵- داروی تجویز شده توسط پزشک به طور دقیق مصرف شده باشد.

بستگی به نوع صرع و تاثیر آن روی زندگی کودک دارد، در بسیاری از موارد خوشبختانه در کودکان با بالا رفتن سن،بهبودی حاصل می گردد.ولی در موارد صرع مقاوم به درمان، چالش واقعی کودک،خانواده و پزشک می باشد که در برخی از این بیماران، تشنج همراه با تاخیر تکاملی می باشد که در این صورت می بایست به جستجوی یک اختلال اساسی در مغز کودک بود.

وقتی کودکی تشنج می کند ممکن است شما یک یا چند تا از این علایم را ببینید: کودک دچاراختلال هوشیاری شود یعنی اطرافیان را نشناسد، متوجه زمان و مکان نباشد، به صدا زدن شما پاسخ ندهد، یا بی هوش روی زمین بیفتد. ممکن است بدن یا اندام کودک سفت شود و یا رنگ صورت او کبود شود. شاید تنفس کودک برای حدود ۳۰ ثانیه قطع شود و بعد از این وقتی دوباره شروع به تنفس کند شاید بسیار سطحی باشد. حرکاتی غیرارادی در اعضای بدن کودک ظاهر شود. این حرکات ممکن است قسمتی از بدن یا تمام اعضا را درگیر کند. ممکن است کودک به شدت دست و پا بزند، روی زمین بیفتد، سر و چشم های کودک به یک طرف بچرخد، یا اینکه فقط یک دست یا یک پای کودک دچار حرکات تکان دهنده شدید شود و این حالت چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد. معمولاً این حملات کمتر از ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. ممکن است کودک در زمان حمله کنترل ادرار یا مدفوع خود را از دست بدهد.گاهی کودک به صورت ناگهانی رفتاری غیرعادی نشان می دهد مثلاً بدون آنکه متوجه اطراف باشد، شروع به دویدن می‌کند. ممکن است کودک برای چند لحظه به نقطه ای خیره شده و در این مدت متوجه اطراف نباشد.

در سنین ۶ ماه تا ۵ سالگی مغز کودکان به افزایش درجه حرارت بدن حساس است، در نتیجه ۳ تا ۴ درصد کودکان در این سنین با تب های شدید (بیش از۳۸ درجه سانتیگراد) دچار تشنج می شوند که زمان آن از چند ثانیه تا ۱۰ دقیقه طول می کشد. در ۳۰% موارد تشنج ناشی از تب تکرار می‌شود. اکثریت این کودکان بعد از سن ۵ سالگی دیگر دچار تشنج نمی شوند. تشنجهای بدون تب هم ممکن است در سال های بعد بهبود یابند و دیگر تکرار نشوند.

فلج مغزی(CP) اصطلاحی است تشخیصی که برای توصیف گروهی از اختلالات پایدار حرکتی و وضعیت قرار گیری بدن کودک که منجر به محدودیت حرکتی کی شوند؛ به کار می رود.اختلالى که به عنوان بیمارى فلج مغزى شناخته مى شود، در برگیرنده مجموعه گسترده اى از نقص هاى حرکتى دوران کودکى است. شدت، الگوى درگیرى اختلالات حرکتى و سایر اختلالات همراه با این سندرم از جمله مشکلات تکلم، ناتوانى هاى ذهنى و تشنج طیف بسیار گسترده و وسیعى را شامل مى شوند. در ۴٠ سال اخیر تغییرات و پیشرفت هاى زیادى را در زمینه مراقبت هاى پیش و حین باردارى شاهد بوده ایم، با این حال شیوع کلى این بیمارى همچنان مقدارى ثابت و حدود ۶/۳-٢ مورد در هر ١٠٠٠ مورد تولد زنده باقى مانده است. فرد مبتلا به فلج مغزى در تمام طول زندگى خود تحت تاثیر این بیمارى قرار دارد و هدف اغلب این افراد از مراجعه به پزشک و تحت درمان قرار گرفتن نه تنها بهبود عملکرد هاى جسمانى بلکه افزایش کیفیت زندگى و توانایى تعامل اجتماعى مى باشد.

ارزیابی نقش غذا در میگرن بسیار پیچیده است چراکه تحریک کننده های متعدد و متغیرهای مختلف می توانند آستانه درد را در افراد مختلف تحت تأثیر قرار دهند. در یک مطالعه؛ ۷ تا ۴۴ درصد افراد ذکر کردند که با مصرف غذاها و نوشیدنی های خاصی دچار سردرد شده اند. شایعترین موادی که در کودکان باعث تحریک سردرد شدند عبارتند از : شکلات ، پنیر و مرکبات.

در نوزادان هیدروسفالی با افزایش غیر عادی دور سر، ملاج برجسته، باز بودن غیر عادی درزهای جمجمه‌ای و خوب شیر نخوردن علامت دار می شود و می تواند با انحراف چشم همراه گردد. در برخی مواقع هیدروسفالی در سونوگرافیهای حاملگی تشخیص داده شده است. در شیرخوارگی علاوه بر علایم مذکور؛ تأخیر تکاملی یافته شایعی است. استفراغ و خوب نخوردن نیز به طور شایع رخ می دهد. در بچه های بزرگتر هیدروسفالی با سر درد، تاری دید، استفراغ، ندرتاً تشنج و نقص عصبی و اختلال هوشیاری تظاهر می کند.